We gaan beginnen
Wauw! Wat ben ik vriendelijk ontvangen en wat heb ik nu al een hoop nieuwe kennis opgedaan. Mijn week begon dinsdag op kantoor in Amsterdam waar ik had afgesproken met André die mij tijdens mijn stage zal begeleiden. Na een kopje koffie te hebben gedronken ben ik aan mijn bureau gaan zitten en begon de dagopening. Via Teams checkt iedereen in en bespreken we met elkaar hoe het met iedereen gaat. Hoe heb je geslapen? Heb je wat leuks/geks meegemaakt? Wat ga je vandaag doen? Op deze manier weet iedereen van elkaar of je wel of niet lekker in je vel zit zodat je daar ook rekening mee kan houden. Opvallend is de relaxte sfeer die heerst binnen het team: iedereen is vrij in wat hij/zij gaat doen op de dag. Hoe je dat inplant, mag je voor een groot deel lekker zelf weten. Doe alles vooral op een manier waarop jij denkt dat je het meest uit je dag kan halen. Uiteraard ben je wel verantwoordelijk voor het doen van je werk, maar iedereen heeft dus wel eigenaarschap over zijn/haar werk, waardoor de motivatie ook een stuk hoger is. Een hele mooie benadering als je het mij vraagt ;).
In de ochtend ben ik vooral bezig geweest met mijn stageplan en aan welke opdrachten ik ga werken binnen Remind. Na de lunch zijn we naar het Aeres VMBO in Almere gereden. Hier gingen André en ik kijken bij een training van Damiën (één van de trainers van Remind) aan vmbo-leerlingen. Dit was echt onwijs gaaf om te zien. Als leerkracht ben ik natuurlijk gewend om vooral vóór de klas te staan, maar nu kon ik eindelijk weer eens ervaren hoe het is om achter in de klas te zitten en te observeren. Damiën gaf een hele goede training over de eerste module van het boek ‘Slim jezelf zijn’. Het was interessant om achter in de klas na te denken over hoe ik als leerkracht sommige onderdelen van de training zou hebben aangepakt en daarmee eigenaarschap te stimuleren bij leerlingen.
Kennismaken met Remind
Na de leuke en leerzame eerste stagedag op kantoor, heb ik woensdag en donderdag thuis gewerkt. Uiteraard stonden deze dagen nog in het teken van kennismaken met de collega’s en het bedrijf Remind Learning. Om kennis te maken met de collega’s ga ik een stukje schrijven over alle kantoormedewerkers voor op de website. Een toepasselijke quote die bij mij opkwam toen ik dit mocht doen: ‘’Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’’. Hetzelfde geldt voor het schrijven van deze blog trouwens ;). Eerst heb ik dus een aantal vragen bedacht en vervolgens heb ik met iedereen via Whatsapp, Slack of door te bellen contact gezocht om de vragen te kunnen stellen.
De theorie achter Remind
In de eerste week heb ik ook al een hoop geleerd over de onderwijskundige kant van Remind. Interessant was de online-ouderavond waar ik bij aan mocht schuiven. Hier werd onder andere uitleg gegeven over welke theorieën liggen achter het stimuleren van eigenaarschap bij leerlingen. Een belangrijke theorie hierbij is de zelfdeterminatietheorie (ZDT) die ik tijdens mijn studie al meerdere keren voorbij heb zien komen. Deze theorie gaat uit van het feit dat leerlingen het best tot leren komen wanneer er sprake is van relatie, competentie en autonomie. Daarnaast zijn we tijdens de ‘Beat’ met verschillende Remind-trainers op donderdagavond aan de slag gegaan met de vraag ‘Wat is een Remind-school?’. Welke kenmerken heeft een Remind-school in onze ogen op het gebied van differentiatie, toetsing, leerstrategieën, eigenaarschap en samenwerken. Super gaaf natuurlijk om hier vanuit verschillende leertheorieën over na te denken en meer te weten te komen over het gedachtegoed van Remind Learning.
Al met al een geslaagde eerste week, waarin ik al veel nieuwe kennis heb opgedaan en met verschillende onderwijskundige vraagstukken aan de slag ben gegaan. Ik kijk nu al uit naar volgende week!