Boek bestellen

Offerte aanvragen

Experiment 1: Slimmer concentreren

Ook jouw leven ziet er nu even heel anders uit dan normaal. Want niet alleen restaurants en sportclubs zijn dicht door het coronavirus, maar ook jouw school. Je hebt geen docent die over je schouder meekijkt en controleert of je al je sommen maakt. Wij zeggen: pak die kans! Je hebt nu de vrijheid om je leerwerk slimmer aan te pakken en leuker te maken. Zo word je beter in leren én voorkom je een achterstand. De komende tijd posten we elke dag een experiment om je hiermee te helpen. Doe je mee?

Experiment 1: Concentreren met de ‘pomodoro-techniek’.

💡 Thuis ben je waarschijnlijk makkelijker afgeleid dan op school. Daarom geven we je tips om je beter te concentreren, aan de hand van de pomodoro-techniek. Een Italiaanse student ontdekte een patroon: hij was het meest productief als hij werkte in blokken van 25 minuten. Daarna hield hij vijf minuten pauze. Dit deed hij vier keer, waarna hij een grote pauze van twintig minuten nam. Als timer gebruikte hij een klein kookwekkertje in de vorm van een tomaat. Omdat ‘pomodoro’ het Italiaanse woord is voor ‘tomaat’, doopte hij deze techniek tot de ‘pomodoro-techniek’.

📕 Ook in de wetenschap zien we dat deze techniek goed werkt voor je concentratie. Je concentratie ritme verloopt ongeveer zo:

Wanneer je begint met een taak, dan is je concentratie vaak hoog. Hoe langer je bezig bent met een taak, hoe lastiger het wordt om geconcentreerd te blijven. Wanneer je je beseft dat je afgeleid bent, ga je daar waarschijnlijk iets aan doen en stijgt je concentratie weer. Als je heel lang achter elkaar leert, wordt de dip in je concentratie steeds groter. Daardoor werk je minder effectief en wordt je sneller moe. Door vaak pauze te houden met de pomodoro-techniek zorg je ervoor dat je concentratie hoog blijft. Download een van deze apps om te ontdekken hoe deze techniek voor jou werkt: forest, break time (google extension), focus to do, of check marinaratimer.com.

🙋‍♀️Tip van trainer Anna

“Doe in de vijf minuten pauze iets actiefs. Bijvoorbeeld jumping jacks, oefenen met jongleren of iets te drinken halen. Pak pas in de grote pauzes je telefoon erbij.”

Whatsapp Remind Learning