Boek bestellen

Offerte aanvragen

Experiment 11: Betere focus door betere pauzes

Ook jouw leven ziet er nu even heel anders uit dan normaal. Want niet alleen restaurants en sportclubs zijn dicht door het coronavirus, maar ook jouw school. Je hebt geen docent die over je schouder meekijkt en controleert of je al je sommen maakt. Wij zeggen: pak die kans! Je hebt nu de vrijheid om je leerwerk slimmer aan te pakken en leuker te maken. Zo word je beter in leren én voorkom je een achterstand. De komende tijd posten we elke dag een experiment om je hiermee te helpen. Doe je mee?

Experiment 11: Betere focus door betere pauzes

💡 Net als veel andere dingen, is school even anders. Onder de nieuwe omstandigheden, ben je veel thuis, misschien in je kamer, misschien aan het hangen op de bank. Best rustige en ontspannende dingen zou je denken. En toch ben je continu uitgeput en verlies je je focus als je bezig gaat met school. Herkenbaar? Same here. Daarom heb ik uitgezocht waar dat aan ligt en wat je eraan kan doen!

In deze blog geef ik je tips over hoe je je concentratie op kan pakken, zodat je er weer tegenaan kan gaan en minder snel afgeleid wordt! En dat heeft alles te maken met pauzes!

📕 Thuis, en zeker je eigen kamer, koppelen we vaak met activiteiten die we graag doen als ontspanning, Bijvoorbeeld gamen of social media. Door deze onbewuste associaties ben je veel sneller geneigd om die dingen te doen in plaats van leren. Je brein koppelt je slaapkamer met ‘chil’. En doordat je meer van die ‘ontspannende’ dingen doet, voelt het alsof je de hele tijd pauze neemt. Dit kennen we ook wel als uitstelgedrag. Wanneer je vervolgens begint met leren, is dat ineens super moeilijk. Je raakt steeds afgeleid en kan je niet concentreren.

Denk terug aan wat je doet als uitstelgedrag. Is het misschien een van deze dingen?

  • Een filmpje kijken op youtube over iets wat je interesseert
  • Door social media scrollen op je telefoon
  • Even snel een potje spelen van die game
  • Aflevering netflix

Waarschijnlijk doe je dit ergens op bed, op de bank of in een stoel. Hierdoor voelt het alsof je ontspant, maar eigenlijk is je brein hard aan het werk met wat jij ‘ontspanning’ noemt. Lichamelijk ben je uitgerust, maar mentaal raak je uitgeput. Bij al deze activiteiten ben je namelijk nieuwe informatie aan het verwerken en aan het kijken naar een scherm met veel bewegende beelden. Dit zijn veel prikkels, en elke prikkel wordt één voor één door je brein verwerkt. Dit verwerken kost energie.

Als je vervolgens weer begint met leren merk je gelijk dat je mentale energie op is. Dit kan je herkennen doordat je je slecht kan concentreren, moe bent, minder snel begrijpt wat je leest, en veel wordt afgeleid.

Net zoals onze spieren moeten herstellen na inspanning, moet ons brein dat ook. Dit noemen we opladen. Opladen is het bijtanken van je brein met nieuwe brandstof. Denk aan een auto. Wanneer je daarmee rijdt, moet de tank worden bijgevuld. Als je dit niet op tijd doet, kan de auto ineens midden op de weg stil komen te staan. Ook de tank van je brein raakt leeg. Het lukt je simpelweg niet meer om je te concentreren.

Opladen is het bijtanken van je brein met nieuwe brandstof

Hoe kan je dit voorkomen? Als je weet hoe je brein werkt, is het eigenlijk heel simpel! Het antwoord is: pauzes. Maar wel de juiste soort pauzes…

Het zit namelijk zo. Om je energie voorraad aan te vullen moet het brein opladen. Dat gebeurt in een gebied in het brein die de ‘default mode network’ heet. Ik noem dit het rust gebied. Dit wordt actief wanneer je rust, bijvoorbeeld vlak voor het slapen of tijdens het dagdromen in de klas.

Elke keer dat je nieuwe informatie opneemt (bijvoorbeeld tijdens een leerzaam youtube filmpje), raakt een ander deel van je brein actief die deze informatie verwerkt. Zo kan je brein niet naar het rust gebied gaan om te herstellen. Hetzelfde gebeurt als je door je instagram feed scrolt.

Gelukkig zijn er veel dingen die je kan doen om je brein wel in die staat te laten komen! Zo kan je echt opladen. Een aantal manieren om dat te doen zijn:

  • Buiten een rondje lopen
  • Iets doodelen (op gevoel tekenen) door met je ogen dicht een krabbel te maken en daarna met je ogen open er een tekening van maken
  • Tellen van 1 tot 5 als je uitademt, en 3 keer herhalen
  • Een paar minuten uit het raam kijken en dagdromen
  • Staan en met je evenwicht spelen. Eerst rustig naar voren bewegen, dan naar achter, naar links en recht, en weer stil staan in het midden
  • Naar een stukje groen buiten zoals het park
  • 10 push up of 20 jumping jacks
  • Dansen op je favoriete liedje
  • Een rondje door je kamer lopen en voorstellen dat een draadje van je kruin je omhoog houdt
  • Een paar keer de trap op en af te lopen, elke keer met een andere snelheid
  • Een wedstrijdje steen, papier, schaar met iemand die ook thuis is
  • Een extra lekkere lunch maken en daar de tijd voor nemen om hem op te eten (zonder je telefoon in de buurt)

Dus als je de volgende keer pauze neemt, kies dan voor een pauze die je ook écht oplaadt!

Heb je nog vragen? DM/Mail/whatsapp ons! We helpen je graag op weg! En je wil zelfs meer begeleiding? Klik dan hier!

🙋‍♀️Geschreven door onze trainster Delia! 

Whatsapp Remind Learning