Boek bestellen

Offerte aanvragen

Experiment 14: Leven naar jouw biologische klok

Ook jouw leven ziet er nu even heel anders uit dan normaal. Want niet alleen restaurants en sportclubs zijn dicht door het coronavirus, maar ook jouw school. Je hebt geen docent die over je schouder meekijkt en controleert of je al je sommen maakt. Wij zeggen: pak die kans! Je hebt nu de vrijheid om je leerwerk slimmer aan te pakken en leuker te maken. Zo word je beter in leren én voorkom je een achterstand. De komende tijd posten we elke dag een experiment om je hiermee te helpen. Doe je mee?

Experiment 14: Leven naar jouw biologische klok

💡Als je de hele dag thuis bezig moet kan je soms in een sleur komen. Je stelt alles wat je moet doen uit tot het einde van de dag en vind het dan al helemáál moeilijk om te beginnen. Je bent futloos en weet gewoon niet zo goed waar je moet beginnen.

Vooral als je geen vast schooldagen of lesmomenten hebt kan het handig zijn om zelf een ritme in je dag aan te brengen. Zo weet je veel beter waar je op een dag aan toe bent, krijg je meer energie, tijd en ruimte om met leuke dingen bezig te zijn!

📕Hoe doe je dat dan, ritme creëren? Ik deed het door te kijken naar mijn biologische klok! Dit is een soort inwendig klokje in je hersenen die bepaalt wanneer je wakker en moe bent, het heeft ook invloed op de tijden dat je je het best kan concentreren, onthouden en leren.

Hier 3 tips om je dag in te delen naar jouw biologische klok!

Tip 1: Bepaal hoe laat je opstaat en naar bed gaat.
Ben je een ochtend of een avond mens? Hoeveel uur slaap heb je nodig om je écht uitgerust te voelen? Probeer op vaste tijden naar bed te gaan en op te staan, hierdoor heb je meer energie op een dag en weet je hoeveel tijd je op een dag hebt om dingen te doen.

Tip 2: Vind je concentratiepiek. 
Je concentratie is niet de hele dag hetzelfde. Sommige mensen concentreren zich het beste ‘s ochtends, anderen ‘s middags of ‘s avonds. Kom erachter wanneer jouw concentratiepiek is en zorg ervoor dat je elke dag die tijd aan je meest moeilijke huiswerk besteed. De minder moeilijke en leuke taakjes kan je dan daarbuiten plannen!

Tip 3: Vind je concentratie-dal.
Net als een concentratiepiek heb je ook vaak een moment op de dag dat het helemaal niet meer lukt. Die tijd kan je goed gebruiken om leuke dingen te gaan doen waar je juist energie uit haalt, of misschien vind je het lekker om dagelijks een middagdutje te doen. Jij bepaalt!

Een voorbeeldje van hoe zo’n dagritme er dan uit kan zien!

08:00 – 09:00 Opstaan!
09:00 – 12:30 Concentratiepiek: hier doe ik mijn moeilijke taken.
12:30 – 13:30 Lunch
13:00 – 16:00 Concentratie is iets lager: Hier doe ik mijn creatieve/makkelijke taken.
16:00 – 18:30 Concentratiedal: Dutje of Sporten!
18:30 – 23:00 Avondeten, Chillen, Leuke dingen doen.
23:00 – 08:00 Slapen!

Natuurlijk is dit voor iedereen anders. Mijn tip is om hiermee te gaan experimenteren. Juist in deze tijd heb je veel vrijheid om je dag zo in te vullen zoals jij wilt! Hoe ziet jouw dagritme eruit?

Heb je nog vragen? DM/Mail/whatsapp ons! We helpen je graag op weg! En je wil zelfs meer begeleiding? Klik dan hier!

🙋‍♀️Geschreven door trainster Eva! 

Whatsapp Remind Learning