Boek bestellen

Offerte aanvragen

Experiment 16: Welke ochtendroutine werkt voor jou?

Ook jouw leven ziet er nu even heel anders uit dan normaal. Want niet alleen restaurants en sportclubs zijn dicht door het coronavirus, maar ook jouw school. Je hebt geen docent die over je schouder meekijkt en controleert of je al je sommen maakt. Wij zeggen: pak die kans! Je hebt nu de vrijheid om je leerwerk slimmer aan te pakken en leuker te maken. Zo word je beter in leren én voorkom je een achterstand. De komende tijd posten we elke dag een experiment om je hiermee te helpen. Doe je mee?

Begin de dag met een dansje,

begin de dag met een lach.

Want wie vrolijk is in de morgen,

die lacht de hele dag!

Nou, dat zit er nog niet in bij mij. Bij jou? Door de quarantaine-tijden ben ik gestopt met wekkers zetten. Blijf ik, al scrollend op mijn iPhone, lekker lang in bed liggen. En dan pas aan het eind van de dag pak ik mijn boeken erbij, omdat ik toch iets gedaan wil hebben. Herken je dit? Ik merk dat mijn ochtenden sinds ik thuis zit erg langzaam van start gaan. Want ja, opeens zijn er geen verplichte afspraken waar je vroeg je bed voor uit moet komen. Hier wil ik graag wat aan doen, want ik merk dat ik er niet vrolijk van wordt. Ik zou willen dat ik de dag begin met een dansje en een lach. Daarom ga ik experimenteren met de zoektocht naar een bij mij passende ochtendroutine! Doe je mee?

Een effectieve ochtendroutine kan er voor zorgen dat jouw hele dag er anders uit komt te zien. Want zoals een wijs gezegde ons heeft geleerd: ‘een goed begin, is het halve werk’. Maar daarvoor moet je wel weten wat voor jou dat goede begin inhoudt. Ik heb het internet afgezocht en mensen uit mijn omgeving gevraagd naar hun ochtendroutine. Voor de één werkt iets beter dan voor de ander, daarom is het belangrijk om er achter te komen wat jij zelf fijn vindt en waarom. Hieronder heb ik een lijstje vol met inspiratie voor activiteiten die je zou kunnen uitproberen voor een ochtendroutine:

  • Niet meer snoozen (door bijvoorbeeld wekker op een andere plek te leggen)
  • Iedere dag op een vast tijdstip opstaan
  • Groot glas water (of warm met citroen) drinken als je wakker wordt
  • Krant lezen (nieuws kijken)
  • Uitgebreid lekker ontbijtje maken
  • Ijskoud douchen
  • Schrijven (bijvoorbeeld waar je dankbaar voor bent)
  • Doelen voor de dag opschrijven/planning maken
  • Affirmatie doorlezen (wat is een affirmatie?)
  • Gelijk aankleden na het opstaan
  • Bed opmaken (zie ook podcast ACD#1 van Tim Hoffman)
  • Yoga of meditatie
  • Sporten (bijvoorbeeld een wandeling maken)
  • Vliegtuigstand op telefoon aan laten staan

Ik probeer iedere week te experimenteren met een paar activiteiten uit dit lijstje, zodat ik daarna hopelijk precies weet waar ik blij van word in de ochtend en waarvoor ik mijn bed wel eerder uit kom. Per activiteit zal ik opschrijven hoeveel tijd het mij ongeveer kost, zodat ik mijn eigen ochtendroutine kan opstellen. Aan het begin zal dit veel wilskracht kosten, het zijn immers gewoonten (zoals snoozen) die ik wil gaan veranderen. Dat is niet 1,2,3 gedaan. Gelukkig weet ik dat deze moeite zal afnemen naarmate ik het vaker doe. Langzaamaan zal mijn nieuwe ochtendroutine mijn gewoonte worden.

🙋‍♀️Geschreven door onze trainster Irene.

Whatsapp Remind Learning