Boek bestellen

Offerte aanvragen

Experiment 23: (How to) Stop the Snoozing! Zzzzzz….

Ook jouw leven ziet er nu even heel anders uit dan normaal. Want niet alleen restaurants en sportclubs zijn dicht door het coronavirus, maar ook jouw school. Je hebt geen docent die over je schouder meekijkt en controleert of je al je sommen maakt. Wij zeggen: pak die kans! Je hebt nu de vrijheid om je leerwerk slimmer aan te pakken en leuker te maken. Zo word je beter in leren én voorkom je een achterstand. De komende tijd posten we elke dag een experiment om je hiermee te helpen. Doe je mee?

Experiment 23:(How to) Stop the Snoozing! Zzzzzz….

💡Vorige week schreef ik over het maken van een eigen ochtendroutine! Was dit iets voor jou? En hoe gaat dat inmiddels, heb je al uitgevonden wat jij fijn vindt om in de ochtend te doen? Lukt het al om niet meer te snoozen? Of blijft dit moeilijk? Uit betrouwbare bronnen (aka al mijn vrienden) hoor ik dat snoozen een ding blijft, zo ook bij mij! Terwijl mijn ochtendroutine daarmee zou moeten beginnen, het afleren van snoozen, zodat ik tijd overhoud voor de rest. Daarom duiken we hier vandaag dieper op in!

Inmiddels ben ik al bijna een jaar bezig met het experiment ‘niet-meer-snoozen’. Het is een gewoonte die me steeds maar niet lukt om af te leren. Na een paar dagen niet snoozen val ik meestal terug in mijn oude gewoonte. Dit komt, doordat het voor mijn hersenen een routine is geworden. Dit wil ik gaan proberen te doorbreken door de Gewoontelus.

Gewoontes aan en afleren

De gewoontelus bestaat allereerst uit de Impuls en de Routine. De wetenschapper Peter Gollwitzer ontdekte dat als deze twee worden gekoppeld je een gewoonte kunt aanleren. Helaas wordt het door deze twee ook moeilijker om een gewoon af te leren. Zoals bij snoozen → de impuls kan zijn als de wekker gaat; met de routine dan zet ik hem uit en slaap ik verder. Als dit eenmaal vastzit in je systeem is het moeilijk om het te veranderen. En verlies je mega veel uren met onnodig snooze-slapen!

Om een gewoonte af te leren is het daarom belangrijk de impuls te veranderen. Hierdoor kunnen je hersenen er een andere routine aan koppelen. Een voorbeeld voor een nieuwe lus zou kunnen zijn →  als de kerkklokken beginnen met luiden om 8 uur (de impuls), dan zorg ik dat ik rechtop naast me bed sta voordat de laatste bel heeft geklonken (de routine). Dit is een specifiek voorbeeld die in mijn omgeving werkt, omdat ik toevallig naast een kerk woon. Maar er zijn ook andere manieren om je impuls tegen het snoozen te veranderen, bijvoorbeeld:

  • Je telefoon buiten je kamer leggen
  • Een ouderwetse wekker kopen
  • Afspreken dat je met een buddy elkaar wakker belt
  • Een groot glas water naast je bed en die meteen opdrinken als de wekker gaat
  • Een anti-snooze-app gebruiken (ja, die bestaan echt)

Zorgen voor een blijvend effect

De laatste stap voor de gewoontelus is de, niet te vergeten: Beloning!! Je kan een korte of lange termijn beloning hebben.  Op lange termijn zal de beloning je nieuwe gewoonte zijn: in mijn geval niet meer snoozen en daardoor fijner de dag beginnen. Maar het is belangrijk om ook iets te bedenken dat je direct beloont voor jouw nieuwe routine. Een korte termijn beloning dus. Zoals ik nu bijvoorbeeld met mezelf heb afgesproken dat als ik vroeg opsta ik de dag mag beginnen met een leuk programma te kijken tijdens mijn ontbijt 🙂

Last but not least, wil ik benoemen dat een nieuwe gewoonte aanleren niet niets is. Zoals eerder benoemd ben ik al een jaar bezig met het niet-meer-snoozen experiment. Het blijft uitvogelen wat voor jou een nieuwe goede impuls + routine is en vooral de herhaling van die nieuwe lus. Zoals ik er zelf nu na een jaar achter ben gekomen dat de kerkklokken als wekker werken (dit kan je trouwens ook als alarm instellen op je telefoon, als je het ook wilt uitproberen). Nu gaat het (na een jaar) eindelijk al een echt lange tijd goed en merk ik dat het mij steeds minder moeite kost, het wordt langzaam een gewoonte. Dus blijf dat in gedachten houden, hoe meer het een gewoonte gaat worden hoe minder wilskracht het je kost! EN vergeet je zelf nooit ook op korte-termijn te belonen. Succes!!

Heb je nog vragen? DM/Mail/whatsapp ons! We helpen je graag op weg! En je wil zelfs meer begeleiding? Klik dan hier!

🙋‍♀️Geschreven door onze trainster Irene 

Whatsapp Remind Learning