Boek bestellen

Offerte aanvragen

Experiment 9: Wie herhaalt onthoudt!

Ook jouw leven ziet er nu even heel anders uit dan normaal. Want niet alleen restaurants en sportclubs zijn dicht door het coronavirus, maar ook jouw school. Je hebt geen docent die over je schouder meekijkt en controleert of je al je sommen maakt. Wij zeggen: pak die kans! Je hebt nu de vrijheid om je leerwerk slimmer aan te pakken en leuker te maken. Zo word je beter in leren én voorkom je een achterstand. De komende tijd posten we elke dag een experiment om je hiermee te helpen. Doe je mee?

Experiment 9: Wie herhaalt onthoudt!

💡Hoe ik mijn leerwerk herhaalde? Alles 100 keer opnieuw overschrijven vanuit het boek. Hierdoor gebruikte ik niet alleen veel te veel papier (sorry wereld), maar lag onze hele tafel onder de papieren (sorry mama). Allemaal met het idee dat dit de manier was hoe leren voor mij werkte. En dat deed het (uiteindelijk) ook. Maar het was zeker niet de snelste en de leukste manier.

📕 Wist je dat, als je niet herhaalt, je ongeveer tachtig procent van de informatie die je op een dag leert, na een dag weer vergeten bent? Na een uur is dit al ruim veertig procent! Om niet te vergeten, zal je moeten herhalen! Dit kun je doen door bijvoorbeeld kleine herhaalmomentjes in te plannen. Maar ook is het belangrijk hoe je herhaalt!

Je hebt twee manieren van herhalen. Passief en Actief herhalen. De manier die ik vroeger deed, het opschrijven van de leerstof zonder er echt iets mee te doen, is passief herhalen. Als ik uit mijn hoofd de stof zou opschrijven of mijn eigen vragen hierover beantwoorde, was ik actief aan het herhalen. Het blijkt dat actief herhalen veel effectiever is, omdat je echt aan de slag gaat met de stof. Waarom dit werkt leggen we uit in de blog over onthouden.

Ongeveer tachtig procent van de informatie die je op een dag leert, ben je na een dag weer vergeten. Na een uur is dit al ruim veertig procent!

Wat zijn voorbeelden van actief herhalen? Maar bijvoorbeeld een toets voor jezelf. Vaak hebben leraren al tijdens lessen gezegd ‘dit is belangrijk’. Denk over deze stof na en wat voor een vraag je gesteld kan worden. Je kan ook flashcards maken; aan de ene kant van het kaartje de vraag en aan de andere kant het antwoord. Zo kan je jezelf heel makkelijk overhoren. En vind je het leuk om te tekenen? Maak dan een stripverhaal! Zo zorg je ervoor dat leren echt leuker wordt!

Heb je nog vragen? DM/Mail/whatsapp ons! We helpen je graag op weg! En je wil zelfs meer begeleiding? Klik dan hier!

🙋‍♀️Tip van trainer Hesther

“ Het maken van een spiekbriefje werkt goed als ‘samenvatting’. Het dwingt je om datgene wat je wilt onthouden op te schrijven in zo min mogelijk woorden. Zo ga je nadenken over wat er echt belangrijk is. En…..niet meenemen naar de toets natuurlijk! ”

Whatsapp Remind Learning