Eigenaarschap

Boek bestellen

Offerte aanvragen

Eigenaarschap in het onderwijs

Het onderwijs betekenisvoller en leerzamer maken begint wat ons betreft bij het stimuleren van eigenaarschap bij de leerling. Lees hier meer over onze ervaringen met eigenaarschap.

Onze missie

De afgelopen tien jaar hebben we met Remind gestreden voor onze missie om meer eigenaarschap bij leerlingen en studenten te stimuleren. Wanneer leerlingen eigenaarschap ervaren is dit voor henzelf, en voor hun docenten enorm waardevol. Leerlingen met eigenaarschap gaan verantwoordelijk om met de keuzes die ze moeten maken en nemen er rekenschap voor. Bij succes zijn ze trots op zichzelf, en fouten zien ze als een kans om te leren. Vrijheid grijpen ze aan om datgene te doen waar ze gemotiveerd voor zijn en om beter te worden in datgene waar ze in willen groeien.

Wat is eigenaarschap?

Eigenaarschap is een houding of een manier van denken die een leerling heeft ten opzichte van zichzelf en zijn of haar leerproces. Het kan niet los worden gezien van bijvoorbeeld motivatie, het vertrouwen in jezelf en metacognitieve kennis. Daarom betekent eigenaarschap stimuleren, tegelijkertijd ook het motiveren van leerlingen, ze het vertrouwen geven in hun eigen kunnen en ze kennis laten maken met verschillende leerstrategieën. We hebben ervaren dat er voor het stimuleren van eigenaarschap geen grote veranderingen nodig zijn op school, maar dat het vaak past binnen de bestaande structuren.


Onze werkwijze

Wij steunen scholen met het creëren van een cultuur waarin eigenaarschap de norm is door het geven van trainingen aan leerlingen (hierbij betrekken we ook de ouders) en docenten. In ons ‘Slim Jezelf Zijn’ programma helpen we leerlingen met het ontdekken van leerstrategieën, duiken we in hun mindset en gaan we met ze nadenken over motivatie. We geven deze trainingen met als doel om elke leerling zijn of haar ideale manier van leren te laten ontdekken. Docenten vertellen we graag hoe wij training geven en wat zij kunnen doen om zelf ook eigenaarschap te stimuleren bij leerlingen. Dit kan door hen op te leiden om training te geven over slim jezelf zijn of te trainen in de randvoorwaarden, zoals contact maken, leerlingen motiveren of op een slimme manier je leerstof aanbieden.

Effect meten

Van de buitenkant is het lastig te zeggen of een leerling eigenaarschap ervaart. Daarom hebben we een meetinstrument ontwikkeld dat de mate van eigenaarschap bij leerlingen meet. Dit meetinstrument heet ‘de Leerscan’. Hieruit is gebleken dat leerlingen een groei doormaken in de mate van eigenaarschap die ze ervaren na een programma van ons gevolgd te hebben.

Benieuwd hoe het eraan toe gaat op een Remind school?

Binnenkijken bij het Dollard


Leerling, 4 havo - Kalsbeek College

'Ik heb geleerd dat ik doelen moet gaan stellen om gemotiveerd te raken om die doelen te behalen.'

Leerling, vmbo - MY College

'Ik sta nu wat sterker in mijn schoenen en de training was zeker een 'wake up call'.'

Leerling - Rijnlands Lyceum

'Ik heb meer zelfvertrouwen gekregen, ben geïnspireerd en heb nagedacht over toekomst plannen.'

Leerling, 4e klas - Linde College

'Bij de training ga je nadenken over wat je zelf leuk vindt en niet wat anderen van je willen.'

Ons onderzoek

Onze geleerde lessen en de ervaringen die we hebben opgedaan door trainingen te geven en onderzoek te doen naar eigenaarschap, hebben we opgeschreven in een publicatie die we graag met je delen. Dit document is gemaakt om jou te inspireren om ook aan de slag te gaan met het thema eigenaarschap, zodat kennis en enthousiasme over eigenaarschap zich verspreid, en we er zoveel mogelijk mensen mee kunnen helpen. Laat hiernaast je gegevens achter en ontvang het document direct in je mailbox.

Ontvang ons onderzoek

Meer weten? Neem dan contact met ons op via 020 261 18 35 of hello@remindlearning.nl