Boek bestellen

Offerte aanvragen

Eigenaarschap

Eigenaarschap in het onderwijs

Het onderwijs betekenisvoller en leerzamer maken begint wat ons betreft bij het stimuleren van eigenaarschap bij de leerling. De afgelopen tien jaar hebben we gestreden voor deze missie. Lees hier meer over de voordelen van eigenaarschap in het onderwijs.

Wat is eigenaarschap?

Eigenaarschap is een houding of een manier van denken die een leerling heeft ten opzichte van zichzelf en zijn of haar leerproces. Het kan niet los worden gezien van bijvoorbeeld motivatie, het vertrouwen in jezelf en metacognitieve vaardigheden. Daarom betekent eigenaarschap stimuleren, tegelijkertijd ook het motiveren van leerlingen, ze het vertrouwen geven in hun eigen kunnen en ze kennis laten maken met verschillende leerstrategieën. We hebben ervaren dat er voor het stimuleren van eigenaarschap tonen geen grote veranderingen nodig zijn op school, maar dat het vaak past binnen de bestaande structuren.

Eigenaarschap in het onderwijs

Wanneer leerlingen eigenaarschap ervaren is dit voor henzelf, en voor hun docenten enorm waardevol. Waarom? Leerlingen die een hoge mate van eigenaarschap ervaren ….

  • … gaan verantwoordelijk om met de keuzes die ze moeten maken en nemen er rekenschap voor;
  • … zijn bij successen trots op zichzelf, en zien fouten als een kans om te leren;
  • … grijpen vrijheid aan om datgene te doen waar ze gemotiveerd voor zijn, en om beter te worden in datgene waar ze in willen groeien;
  • … nemen meer verantwoordelijkheid en stellen doelen. Dit verlaagt de werkdruk voor docenten.

Leerling, 4 havo - Kalsbeek College

'Ik heb geleerd dat ik doelen moet gaan stellen om gemotiveerd te raken om die doelen te behalen.'

Leerling, vmbo - MY College

'Ik sta nu wat sterker in mijn schoenen en de training was zeker een 'wake up call'.'

Leerling - Rijnlands Lyceum

'Ik heb meer zelfvertrouwen gekregen, ben geïnspireerd en heb nagedacht over toekomst plannen.'

Leerling, 4e klas - Linde College

'Bij de training ga je nadenken over wat je zelf leuk vindt en niet wat anderen van je willen.'

EIGENAARSCHAP STIMULEREN

Wij steunen scholen met het creëren van een cultuur waarin eigenaarschap de norm is. Dit doen we door het geven van trainingen aan leerlingen en docenten.

Onze werkwijze

Leren gebeurt overal, niet alleen op school. Onze trainingen en producten zijn een samenvatting van de wetenschappelijke kennis en onze ervaring met leren en het toepassen hiervan. Wanneer je een training van ons krijgt, leer je hoe leren voor jou het beste werkt én word je tegelijkertijd een kei in experimenteren. Hierdoor ervaar je nieuwe dingen, ontdek je nieuwe kanten van jezelf en word je steeds uitgedaagd om in het moment te blijven en dus te blijven leren. Zo kun je je eigenaarschap ontwikkelen en maak je een persoonlijke groei door. Handig voor school, én daarbuiten. Dit proces van eigenaarschap nemen en blijven ontdekken wat er goed bij jou past noemen we ‘slim jezelf zijn’.

Effect meten

Een van de manieren om te valideren of onze trainingen een verschil maken is ‘de Leerscan’. De leerscan is een meetinstrument dat de mate van eigenaarschap van leerlingen meet. De leerscan meet verschillende constructen waardoor het goed te zien is waar leerlingen in groeien door onze trainingen. We kunnen de leerscan ook op uw school afnemen om erachter te komen hoe het staat met de mate van eigenaarschap van uw leerlingen.

EIGENAARSCHAP IN DE PRAKTIJK

Laat je gegevens achter en ontvang nog meer, en praktische informatie over het stimuleren van eigenaarschap op school.

Ons onderzoek

Onze geleerde lessen en de ervaringen die we hebben opgedaan door trainingen te geven en onderzoek te doen naar eigenaarschap, hebben we opgeschreven in een publicatie die we graag met je delen. Dit document is gemaakt om jou te inspireren om ook aan de slag te gaan met het thema eigenaarschap, zodat kennis en enthousiasme over eigenaarschap zich verspreid, en we er zoveel mogelijk mensen mee kunnen helpen. Laat hieronder je gegevens achter en ontvang het document direct in je mailbox.

Ontvang ons onderzoek

Meer weten? Neem dan contact met ons op.

Eigenaarschap op school

Op dit moment zijn we op 85 verschillende scholen trainingen aan het geven om meer eigenaarschap te creëren in het onderwijs. Ons programma van trainingen ziet er op elke school net een beetje anders uit. Om een beeld te schetsen van hoe het eruit kan zien, kun je hier meer lezen over Remind op het Dollard College in Winschoten.

Benieuwd hoe Remind er nog meer uit kan zien op school?