Wat haal je uit deze training?
- Je leert hoe je regie houdt in groepen die weerstand of onrust laten zien, door tegelijk duidelijk én benaderbaar te zijn.
- Je ontwikkelt een persoonlijk systeem om spelregels en grenzen zichtbaar te maken en consequent toe te passen.
- Je oefent met uitdagend gedrag in een veilige simulatie, waardoor je meer zelfvertrouwen opbouwt in lastige situaties.
- Je krijgt inzicht in groepsdynamiek, escalatie, en hoe je als docent rust kunt bewaren én herstel kunt creëren.
Het programma
- Orde houden: waarom en hoe?
We verkennen waarom orde essentieel is voor leren. Je ontdekt hoe structuur en relatie elkaar versterken — en wat jouw rol daarin is als docent. - Spelregels en de escalatieladder
Je ontwikkelt jouw eigen set basisregels en leert hoe je een escalatieladder inzet om eerlijk, helder en consequent op gedrag te reageren. - De terrorklas: oefenen in de praktijk
In een realistische oefening sta je voor een groep ‘leerlingen’ die verschillende rollen spelen. Je houdt orde met behulp van jouw spelregels en escalatiestappen — en ontvangt directe, eerlijke feedback. - Reflectie en vertaalslag naar jouw praktijk
Wat werkte? Wat niet? Wat neem je mee naar jouw klas? We sluiten af met persoonlijke inzichten en praktische vervolgstappen.
Voor wie?
Voor docenten in het voortgezet onderwijs die hun leiderschap willen versterken, en willen oefenen met het houden van orde in situaties die uitdagend zijn of uit de hand dreigen te lopen.
Praktisch
- Data: Woensdag 4 juni
- Tijd: 13:30 – 16:30
- Locatie: De Ruijterkade 113, Amsterdam
- Duur: 1 dagdeel (3 uur)
- Kosten: 300 euro exclusief btw
Wat anderen zeggen
"Vooralsnog complimenten over de concrete inhoud, de aansprekende voorbeelden en het werken aan stuurbaar gedrag bij de leerling."
DocentBornego College
"Wat er goed was? Het enthousiasme van de trainers. Het feit dat jullie ervaringsdeskundigen zijn en hier ook open over vertelden. De frisse aanpak van de methode die gelukkig niet zo zweverig is. Ons veel zelf laten ervaren: voordoen-nadoen."
DocentGriftland College
"Openheid van jullie als trainers. Heldere (ervarings)verhalen en ervaringsmomenten voor ons. Jullie enthousiasme/doorleefdheid (you teach what you preach). Voor mij motiverend."
DocentKalsbeek College
"Een reden om weer eens kritisch te kijken naar mijn lessen."
DocentCollege den Hulster
"Zeer inspirerend en fascinerend. Direct inzetbaar."
DocentMBO 4 Groen
"Ik vind het (Mentormethode Slim jezelf zijn) een superboek! Erg handig, duidelijk en overzichtelijk. De bijbehorende filmpjes zijn ook echt super, prima voor een lessituatie om af te wisselen! Ook v.w.b. mijn thuissituatie, waar twee van mijn kinderen moeilijk lerend zijn. Een topper dus!"
DocentROC van Twente
"Een extra manier om te kijken naar 'het beste uit iedere leerling halen'. Direct toepasbare voorbeelden om kinderen verder op weg te helpen bij het leren leren. Ik heb nieuwe inspiratie opgedaan om naast mijn mentorlessen hier ook tijd aan te besteden in de reguliere/vak-lessen op een andere manier."
DocentDollard College
"Leuke training. Fijne manier van communiceren en mooi, af studiemateriaal."
DocentKalsbeek College