Voor Docenten

We werken al jaren met hele schoolteams aan eigenaarschap en motivatie. Steeds vaker krijgen we de vraag of docenten zich ook individueel kunnen professionaliseren op dit vlak. Daarom hebben we een scholingstraject ontwikkeld speciaal voor individuele docenten, mentoren of SLB’ers die het eigenaarschap van leerlingen en studenten in de klas willen vergroten.

Waarom eigenaarschap vergroten?

Veel leerlingen ervaren weinig eigenaarschap over hun leerproces. Ze voelen zich door ouders, docenten of het systeem gedwongen om naar school te gaan, en vinden dat ze zelf weinig invloed hebben. Deze overtuiging zorgt voor een reactieve houding. Leerlingen komen pas in beweging als het om een cijfer gaat en missen de motivatie om te leren. We kunnen een kind alle mogelijkheden van de wereld bieden, maar zolang het kind zelf niet in beweging wil komen gebeurt er weinig. Om zowel deze leerlingen als de leerlingen die braaf in de pas lopen in jouw klas te stimuleren om het maximale uit het onderwijs te halen, organiseren wij een scholingstraject voor docenten.

Wat het oplevert

Wanneer leerlingen wel eigenaarschap ervaren over hun leerproces, beseffen ze zich dat zij zelf aan het roer staan van hun leven en dat zij invloed hebben op het verloop ervan. Doordat ze zich verantwoordelijk voelen voor hun keuzes zullen ze – wanneer er iets mis gaat – eerst de fout bij zichzelf zoeken, en daarna pas bij factoren buiten zichzelf zoals het systeem, de school of de docent. Wanneer er iets goed gaat zijn ze daar trots op en motiveert dit ze om de volgende stap te zetten. Vrijheid grijpen ze aan om datgene te doen waar ze gemotiveerd voor zijn en om beter te worden in datgene waar ze in willen groeien. Kortom: leerlingen die de leiding nemen over hun eigen leren én leven.
 
Met een combinatie van interactieve trainingsbijeenkomsten en begeleide praktijkopdrachten bouwen we samen aan een duurzame verandering in de klas. Na de scholing:
  • Kun je eigenaarschap bij jouw leerlingen vergroten.
  • Kun je de overtuigingen van jouw leerlingen over leren beïnvloeden.
  • Kun je de leervaardigheid van jouw leerlingen versterken.
  • Heb je praktische tools en handvatten gekregen om direct mee te gaan experimenteren in jouw lespraktijk.

Het programma

Op basis van 16 jaar aan ervaring met het stimuleren van eigenaarschap in het onderwijs hebben we een docentenscholing van drie bijeenkomsten ontworpen. In deze scholing worden kennis en inspiratie gedeeld, maar gaan we vooral actief aan de slag met de inhoud. Tussen de bijeenkomsten door experimenteer je in jouw eigen onderwijspraktijk. Door deze aanpak weet je aan het einde van de cursus niet alleen welke mogelijkheden je hebt om eigenaarschap bij leerlingen te vergroten, maar kun je die mogelijkheden ook op effectieve wijze per direct inzetten.

In deze bijeenkomst leer je wat eigenaarschap is, hoe je het kunt beïnvloeden en hoe je leerlingen kunt motiveren om zich in te zetten voor school. We gaan aan de slag met de basisprincipes van eigenaarschap en vormen van motivatie. We besteden aandacht aan het ervaren van ondersteuning en het ervaren van psychologische vrijheid in de klas. We laten zien hoe je als docent de randvoorwaarden creëert voor leerlingen om actief betrokken te raken bij hun eigen leerproces.

In deze bijeenkomst leer je hoe je de overtuigingen van jouw leerlingen over leren kunt beïnvloeden. Je leert hoe leren in de hersenen werkt en de grote invloed van je overtuigingen op je prestaties. We gaan aan de slag met hoe je beperkende overtuigingen bij jezelf en bij anderen kunt herkennen en kunt ombuigen naar helpende overtuigingen. We gaan in op de do’s en dont’s van complimenten en feedback geven aan leerlingen en bieden praktische handvatten voor hoe je leerlingen kunt helpen om vertrouwen in zichzelf op te bouwen.

In deze bijeenkomst word je expert op het gebied van leren voor jouw vak. Je leert welke leertechnieken relevant zijn voor jouw vak, hoe leerlingen die kunnen toepassen en hoe jij leerlingen kunt stimuleren om te gaan experimenteren met leren. We gaan aan de slag met geheugentechnieken, laten je zien hoe je de concentratie van jouw leerlingen kunt beïnvloeden en gaan in op hoe leerlingen op een hersenvriendelijke manier met het lezen en leren van teksten kunnen omgaan.

Praktisch

  • Doelgroep: Docenten, mentoren en SLB’ers in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo en hbo die het eigenaarschap van leerlingen/studenten willen vergroten.
  • Programmaopzet: 3 bijeenkomsten van 3 uur.
  • Materiaal: Elke deelnemer ontvangt het boek ‘Slim jezelf zijn’ als inspiratie en naslagwerk om de opgedane kennis te verdiepen.
  • Locatie: Onze trainingslocatie zit op slechts 8 minuten lopen vanaf station Amsterdam Centraal, aan de de Ruijterkade 113 in Amsterdam.
  • Kosten: De kosten voor het volledige scholingstraject bedragen €990,- inclusief BTW, per persoon.
  • Aanmelden: Docenten kunnen zich aanmelden via dit formulier of onderstaande button.
  • Meer informatie? Heb je nog vragen? Bel of mail gerust naar de contactgegevens onderaan deze pagina.

Wil jij deelnemen aan onze scholing voor docenten?

Meld je
dan nu aan!