Voor ISK

Een aantal jaren geleden zijn we gestart met programma’s voor het ISK. In eerste instantie met ISK programma’s in de vakantieperiodes, zodat deze kwetsbare doelgroep – wanneer de school gesloten was – alsnog een leerzaam, leuk en activerend programma kon volgen. Inmiddels hebben we geleerd van onze ervaringen en ons aanbod voor deze doelgroep uitgebreid. 

Wat we bieden

Voor leerlingen in de Internationale Schakelklas is leren veel meer dan het opdoen van kennis; het gaat ook om zelfvertrouwen ontwikkelen, oefenen met de taal en verbinding aangaan met andere leerlingen en docenten. Onze programma’s zijn speciaal ontworpen om deze kwetsbare doelgroep te ondersteunen in hun ontwikkeling en op een laagdrempelige en toegankelijke manier aan de slag te gaan met onze thema’s.

Wat het oplevert

  • Schoolbreed effect: Een ISK waarin leerlingen, docenten en mentoren samenwerken vanuit een gedeelde visie op leren en eigenaarschap.
  • Positieve groepsdynamiek: Leerlingen voelen zich veilig en gesteund in de klas, waardoor ze beter presteren en groeien in zelfvertrouwen.
  • Persoonlijke groei: Leerlingen leren hoe ze met meer zelfvertrouwen en op een effectievere manier kunnen leren. Ze werken aan taalvaardigheid, ontwikkelen zelfredzaamheid en zelfvertrouwen en bereiden zich voor op hun volgende stap in het onderwijs.

Onze programma's

Met onze ISK-programma’s willen we nieuwkomers ondersteunen bij het ontdekken en ontwikkelen van hun talenten, zowel op het gebied van taal en leervaardigheid als persoonlijke groei. We bieden maatwerk, afgestemd op de unieke behoeften en kansen binnen jouw school.

Hieronder lichten we drie succesvolle programma’s uit: een actief zomerprogramma waarin taal en plezier hand in hand gaan, inspirerende startdagen om het jaar positief te beginnen, en een praktisch scholingstraject voor docenten rond zelfsturend leren.

Ons zomerprogramma biedt nieuwkomers een leuke en leerzame invulling van een deel van de (zomer)vakantie. In kleine groepen werken ze aan hun Nederlands, doen ze nieuwe ervaringen op en bouwen ze zelfvertrouwen en sociale vaardigheden op. Spelenderwijs leggen we zo de basis voor een succesvol nieuw schooljaar.

De uitdaging

Voor veel nieuwkomers is de zomervakantie een tijd zonder structuur en met weinig gelegenheid om Nederlands te oefenen. Dit kan leiden tot stagnatie of zelfs achteruitgang in hun taalontwikkeling en sociale integratie. Scholen zoeken naar manieren om deze leerlingen ook in de zomer te ondersteunen, maar missen vaak de tijd en middelen om een volwaardig programma op te zetten.

Onze oplossing

Onze ervaren en enthousiaste trainers verzorgen een afwisselend programma waarbij taal en plezier hand in hand gaan. ‘s Ochtends werken de leerlingen in niveaugroepen aan spreekvaardigheid, woordenschat en grammatica. ‘s Middags gaan ze op een actieve en creatieve manier aan de slag rond een dagelijks thema, zoals ‘Mijn talenten’, ‘Samenwerken’ of ‘Een groeimindset’. Zo komen ze op een natuurlijke manier in aanraking met Nederlands én belangrijke levensvaardigheden.

De inhoud

  • Een week vol creatieve taalactiviteiten, sociale interactie, sport en spel
  • Elke ochtend taalonderwijs in kleine niveaugroepen, gericht op spreekvaardigheid en woordenschat
  • ‘s Middags activiteiten rond een inspirerend dagthema zoals talenten, samenwerken of groeimindset
  • Ervaren trainers die een veilige en positieve sfeer creëren
  • Nauwe afstemming met schoolteam over aansluiting bij taalniveau en leerdoelen van de leerlingen

Het resultaat

Met dit zomerprogramma…
  • Houden leerlingen hun Nederlandse taalvaardigheid op peil en breiden ze deze uit
  • Doen ze nieuwe, positieve ervaringen op en vergroten ze hun zelfvertrouwen
  • Versterken ze sociale vaardigheden en leggen ze nieuwe contacten
  • Maken ze kennis met belangrijke levensvaardigheden zoals samenwerken en groeimindset
  • Bouwen we een brug naar het nieuwe schooljaar en vergroten we zo hun kansen op succes
Onze startdagen zijn een leuke en leerzame kickstart van het schooljaar voor ISK-klassen. In twee dagen vol actieve werkvormen werken we aan groepsvorming, studievaardigheden en een groeimindset. Zo zetten leerlingen en mentoren samen de toon voor een jaar vol leren en ontwikkeling.

De uitdaging

De start van een nieuw schooljaar is een belangrijk moment voor ISK-klassen. Leerlingen moeten elkaar en hun mentoren leren kennen, wennen aan nieuwe routines en verwachtingen, en de basis leggen voor een positief en productief jaar. Tegelijkertijd hebben ze uiteenlopende taalniveaus en achtergronden, wat vraagt om een programma dat iedereen aanspreekt en activeert.

Onze oplossing

Onze ervaren ISK-trainers verzorgen een tweedaags programma op maat, afgestemd op de specifieke groep en leerdoelen. Door een mix van spel, creativiteit en reflectie werken we aan een hecht en veilig groepsklimaat. Leerlingen verkennen hun talenten en doelen voor het jaar, en maken kennis met leerstrategieën rond thema’s als mindset, samenwerken en concentreren. Mentoren doen actief mee en krijgen handvatten om hier het hele jaar op voort te bouwen.

De inhoud

  • Twee dagen vol interactieve en fysieke werkvormen, afgestemd op taalniveau en leerdoelen van de klas
  • Groepsvormende activiteiten gericht op een positieve en veilige sfeer
  • Reflectie op eigen talenten, voorkeuren en doelen voor het jaar
  • Kennismaking met leerstrategieën rond mindset, samenwerken, concentratie en motivatie
  • Actieve betrokkenheid van mentoren, met een voorbereidende workshop vooraf

Het resultaat

Met deze startdagen…
  • Leren leerlingen elkaar en hun mentor goed kennen en ontstaat een positieve groepsdynamiek
  • Reflecteren ze op hun eigen kwaliteiten en ambities en zetten ze een eerste stap in zelfsturing
  • Maken ze op een actieve en speelse manier kennis met strategieën voor effectief leren
  • Zijn mentoren toegerust om deze lijn door te trekken in hun mentoraat
  • Zetten we samen een positieve toon voor een jaar vol leren en groeien

Ons scholingstraject ondersteunt ISK-docenten bij het creëren van een leerklimaat waarin eigenaarschap, verantwoordelijkheid en keuzevrijheid centraal staan. Door een combinatie van workshops, lessen en individuele coaching bouwen we samen aan een duurzame cultuurverandering rond ‘slim jezelf zijn’.

De uitdaging

ISK-docenten spelen een cruciale rol in de begeleiding van leerlingen naar meer zelfsturing en autonomie. Maar in de dagelijkse hectiek is het soms moeilijk om hier structureel aandacht aan te besteden. Docenten zoeken naar manieren om de principes van eigenaarschap te integreren in hun lessen en leerlingen te activeren als eigenaar van hun leerproces. Dit vraagt om een doorleefde, gezamenlijke aanpak.

Onze oplossing

In een gefaseerd programma maken we ‘slim jezelf zijn’ tot een integraal onderdeel van het onderwijs. Het eerste jaar ligt de focus op training en coaching van mentoren rond thema’s als groei-mindset, autonomie en formatief evalueren. In het tweede jaar betrekken we ook vakdocenten bij de scholing, zodat het gedachtegoed zichtbaar wordt in alle lessen. Het derde jaar staat in het teken van borging, met train-de-trainer trajecten voor kartrekkers.

De inhoud

  • Een (meerjarig) scholingstraject op maat, afgestemd op de specifieke ambities en context van de school
  • Opeenvolgende trainingen voor mentoren en vakdocenten rond kernthema’s als mindset, motivatie en zelfsturing
  • Vertaling naar de praktijk door co-teaching, lesobservaties en individuele coaching
  • Train-de-trainer trajecten om de expertise binnen het eigen team te verankeren
  • Concrete tools zoals het ‘Slim jezelf zijn’-boek en digitale Remind-lessen

Het resultaat

Met dit scholingstraject…

  • Ontwikkelen docenten de kennis, vaardigheden en houding om eigenaarschap bij leerlingen te stimuleren
  • Ontstaat een gemeenschappelijke taal en gedeelde visie op zelfsturend leren binnen het team
  • Wordt ‘slim jezelf zijn’ een natuurlijk onderdeel van mentoraat en vaklessen
  • Krijgen leerlingen meer ruimte en tools om zelf de regie te nemen over hun leerproces
  • Wordt een duurzame cultuurverandering in gang gezet waarin eigenaarschap de norm wordt

Wat anderen zeggen

Meer informatie?

Wil je meer weten over Remind, onze visie en onze aanpak? Ontvang dan ons informatiedocument via onderstaand formulier.