Voor MBO en HBO
In het mbo en hbo helpen we studenten en docenten vaardigheden te ontwikkelen die passen bij hun praktische en persoonlijke uitdagingen. Onze programma’s bieden meer dan alleen tools; ze creëren een mindset waarmee studenten vol vertrouwen hun toekomst tegemoet gaan.
Wat we bieden
Met onze programma’s in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs helpen we studenten om eigenaarschap te nemen over hun leerproces. We dragen bij aan het zelfvertrouwen, de motivatie en de zelfregulatie van de studenten, en streven er altijd naar dat de betrokken docent of SLB’er uiteindelijk het stokje van ons overneemt. Zo werken we aan een duurzame verandering, waarbij eigenaarschap nemen over je leerproces de norm wordt op school.
Wat het oplevert
- Een meetbaar positief effect bij studenten: Ons programma draagt meetbaar positief bij aan het eigenaarschap, de zelfregulatie, de groei mindset en de bereidheid om te experimenteren met leren.
- Een bewezen programma dat geïntegreerd wordt binnen het curriculum: Bij onze programma’s voor studenten moedigen we het aan dat ook de betrokken SLB’er aanwezig is. Aan het eind van het traject dragen we onze inhoud graag over zodat de docent zelfstandig met onze inhoud verder kan.
- Experimenteren wordt een gewoonte: Tijdens onze programma’s zorgen we ervoor dat experimenteren met leren een gewoonte wordt bij studenten. Zo ontwikkelen ze een open houding, vergroten ze hun zelfkennis én leren ze op een effectievere manier leren.
Onze programma's
Al onze programma’s voor mbo en hbo hebben één gemeenschappelijk doel: het creëren van een onderwijsomgeving waarin studenten en docenten eigenaarschap nemen over hun leer- en ontwikkelingsproces. In de afgelopen 16 jaar hebben we ervaren dat de beste aanpak per instelling verschilt, afhankelijk van de specifieke context, ambities en bestaande initiatieven. Daarom gaan we met iedere school in gesprek om samen tot een aanpak op maat te komen.
Hieronder vindt u drie voorbeelden van programma’s die zich in het mbo en hbo al hebben bewezen.
Trainingsreeks voor studenten
In deze intensieve reeks van vijf tot negen bijeenkomsten leren studenten om eigenaarschap te nemen over hun leerproces. Ze experimenteren met cruciale vaardigheden als mindset, leren, plannen, organiseren, samenwerken en motivatie. Zo ontwikkelen ze een proactieve houding die ze ook buiten de training kunnen toepassen.
De uitdaging
Veel studenten worstelen met het nemen van regie over hun leerproces. Ze missen de tools en strategieën om effectief te leren, te plannen en gemotiveerd te blijven. Dit leidt tot frustratie, uitstelgedrag en tegenvallende resultaten. Scholen willen studenten hierin begeleiden, maar docenten en SLB’ers hebben niet altijd de tijd en expertise om dit gestructureerd aan te pakken.
Onze oplossing
Onze ervaren trainers verzorgen een praktische en interactieve trainingsreeks waarin studenten stap voor stap leren om eigenaarschap te nemen. Elke bijeenkomst focust op een specifieke vaardigheid, zoals mindset, plannen of samenwerken. Door actief te experimenteren en reflecteren ontwikkelen studenten een aanpak die bij hen past. SLB’ers doen actief mee en leren de Remind-methodiek toepassen in hun eigen begeleiding.
De inhoud
- Vijf tot negen bijeenkomsten over thema’s als mindset, onthouden, plannen, concentreren en samenwerken
- Praktische oefeningen en experimenten om vaardigheden te ontwikkelen
- ‘Slim jezelf zijn’ werkboek voor studenten om opdrachten te maken en te reflecteren op hun voortgang
- SLB’ers doen actief mee en leren de aanpak te integreren in hun begeleiding
Het resultaat
Met deze trainingsreeks…
- Ontwikkelen studenten praktische leervaardigheden en een proactieve houding
- Leren studenten eigenaarschap te nemen over hun leerproces, zowel binnen als buiten de training
- Krijgen SLB’ers handvatten om studenten effectief te begeleiden bij het ‘slim jezelf zijn’
- Zetten we een eerste stap naar een schoolbrede aanpak voor eigenaarschap
Scholingstraject voor docenten en SLB'ers
De uitdaging
SLB’ers spelen een cruciale rol in het begeleiden van studenten naar meer zelfsturing en eigenaarschap. Maar in de waan van de dag is het een uitdaging om hier structureel aandacht aan te besteden. SLB’ers missen soms de verdiepende kennis, praktische tools en een gemeenschappelijke taal om studenten hierin effectief te coachen.Onze oplossing
Ons scholingstraject biedt SLB’ers de handvatten om hun studenten te begeleiden naar meer eigenaarschap. In 5 bijeenkomsten verkennen we de theorie en praktijk van zelfsturing, mindset en motivatie. Door te oefenen met onze bewezen methodieken en te reflecteren op hun eigen praktijk, leren SLB’ers om het ‘slim jezelf zijn’ echt centraal te stellen in hun begeleiding.De inhoud
- 5 bijeenkomsten van 3 uur over eigenaarschap, mindset, verbinding, experimenteren en implementatie
- Verdieping in theorie en praktijk van zelfsturing, mindset en motivatie
- Oefenen met Remind-tools en methodieken, zoals ons ‘Slim jezelf zijn’ werkboek en digitale lessen
- Individuele lesbezoeken met feedback om het geleerde te vertalen naar de eigen praktijk
- Gezamenlijk plan om eigenaarschap structureel in te bedden in de schoolcultuur
Het resultaat
Met dit scholingstraject…- Hebben SLB’ers de kennis, vaardigheden en tools om studenten te coachen bij het nemen van eigenaarschap
- Is er een gemeenschappelijke taal en aanpak voor het stimuleren van zelfsturing en motivatie
- Worden stappen gezet naar een duurzame cultuurverandering waarin eigenaarschap centraal staat
- Ontwikkelen studenten de houding en vaardigheden om succesvol en met plezier te leren, tijdens en na hun opleiding
Studiedag voor studenten en docenten
De uitdaging
Studenten en docenten hebben vaak weinig gelegenheid om samen te reflecteren op het leerproces en hun eigen rol daarin. Studenten worstelen met vragen als: hoe blijf ik gemotiveerd, hoe plan ik effectief, hoe ga ik om met tegenslag? Docenten zoeken naar manieren om studenten hierin te ondersteunen, maar missen soms de tools en gemeenschappelijke taal om dit gesprek aan te gaan.Onze oplossing
Onze studiedag brengt studenten en docenten samen om te werken aan een gedeelde mindset en concrete vaardigheden voor effectief leren. We starten met een gezamenlijke sessie over de groeimindset en het belang van eigenaarschap. Daarna gaan deelnemers in kleinere groepen uiteen voor twee zelfgekozen workshops, waarin ze actief experimenteren met tools en strategieën voor bijvoorbeeld timemanagement, focusverbetering of slimmer samenwerken.De inhoud
- Gezamenlijke startsessie over mindset en eigenaarschap
- Keuze uit workshops gebaseerd op onze modules, zoals:
- Effectief plannen en prioriteren
- Omgaan met uitstelgedrag
- Geheugentechnieken en slim tekstverwerken
- Creatieve probleemoplossing
- Samenwerken en peer support
- Actieve werkvormen en praktische oefeningen
- Gezamenlijke afsluiting en reflectie
Het resultaat
Met deze studiedag…- Ontwikkelen studenten en docenten een gedeelde taal en mindset rondom leren en eigenaarschap
- Doen deelnemers directe ervaring op met praktische strategieën voor effectiever leren en samenwerken
- Ontstaat er verbinding en begrip tussen studenten en docenten als het gaat om leren en motivatie
- Worden de eerste zaden geplant voor een leercultuur waarin iedereen eigenaarschap kan nemen
Wat anderen zeggen
Meer informatie?
Wil je meer weten over Remind, onze visie en onze aanpak? Ontvang dan ons informatiedocument via onderstaand formulier.