Voor Schoolleiding

Elke vier jaar samen werken aan een nieuw schoolplan: de kans om een impuls te geven aan schoolontwikkeling. Dit kan een krachtige interventie zijn om de schoolvisie aan te scherpen en te verankeren in de organisatie en het onderwijs. Deze periodieke vernieuwing is essentieel om aan te sluiten op actuele ontwikkelingen in en rondom de school en een mogelijkheid om strategie te voeren met betrekking tot de toekomst. 

Wat we bieden

Wij geloven dat de effectiviteit van een schoolplan afhangt van de mate waarin alle stakeholders zich er eigenaar van voelen. Het moet een levend, richtinggevend document zijn dat de aandacht richt en de lezers in staat stelt te controleren of de gekozen richting actueel is. Om daar te komen bieden we een helder, modulair proces aan met als uitkomst een schoolplan waar leerlingen, docenten, ouders, OOP en de schoolleiding zich verantwoordelijk voor voelen. Onze aanpak ziet er als volgt uit.

  • Kaders scheppen en kansen identificeren voor het traject.
  • Wettelijke eisen aan een schoolplan bespreken en meenemen.
  • Het DNA van de school. Waar komen we vandaan? Welke deuken hebben we opgelopen? Welke juwelen hebben we gevonden/gemaakt onderweg?
  • De context van de school? Wat speelt er bij onze leerlingen, in de klas, in de school, de directe omgeving, de regio en landelijk waardoor wij beïnvloed worden.
  • We Own The School spelen om te ontdekken hoe stakeholders de school nu ervaren en willen dat de school in de toekomst.
  • Werksessies: Koers, Concept, Praktijk. 
  • Werkgroepen vormen die vragen opstellen en data verzamelen
  • Aansluitend bij de huisstijl van de school
  • Leesbaar voor alle stakeholders
  • Visueel aantrekkelijk, overzichtelijk en levendig
  • Het proces en het resultaat vieren
  • Start van de doorlopende evaluatiecyclus

Krachtige samenwerking

In de afgelopen 16 jaar hebben we met duizenden leerlingen, studenten, docenten en schoolleiders gewerkt in onze trainingsprogramma’s met als doel om samen met de professionals van de school een context te creëren waarin kinderen eigenaarschap nemen. Om excellentie te garanderen bij de op strategie gerichte activiteiten werken we samen met de ervaren professionals van Student Ownership of Learning. SOL is gegroeid uit het Leerlab Pleion (Platform Eigentijds Onderwijs) waarbinnen schoolleiders van 14 verschillende vernieuwingsscholen een tool ontwikkelden waarmee eigenaarschap van leren in kaart gebracht kan worden, genaamd: ‘We Own the School’. Toen het leerlab in 2018 afliep, zette een deel van de schoolleiders het initiatief door met als gevolg samenwerking met inmiddels meer dan honderd scholen.

Voor schoolleiding organiseren we spelsessies door middel van het spel 'we own the school'.